Nova analiza medijskog sadržaja — decembar 2024. do april 2025.
Renomirana agencija Kliping, na zahtev udruženja Donorstvo je herojstvo, sprovela je kvantitativno-kvalitativnu analizu medijskog izveštavanja o transplantaciji organa u Srbiji. U obuhvaćenom periodu zabeleženo je čak 905 medijskih objava koje se bave ovom temom.
Ključni nalazi:
- Najviše objava dolazi sa internet portala, potom televizije i štampanih medija
- U više od 50% tekstova tema transplantacije je centralna, dok su pozivi na donorstvo prisutni u nešto više od polovine
- Najzastupljenije teme: broj urađenih transplantacija, priče pacijenata i donora, liste čekanja, međunarodna saradnja
- Zakonski okvir i prava pacijenata i dalje su slabo zastupljeni (samo 4% objava)
Gde je nacionalna kampanja?
Upravo zbog ovih nalaza, neophodno je sprovođenje kontinuirane kampanje o značaju dobrovoljnog davanja organa. To nije samo preporuka – to je zakonska obaveza.
Član 40 Zakona o presađivanju ljudskih organa jasno propisuje:
„Ministarstvo vrši promociju dobrovoljnog davalaštva ljudskih organa u skladu sa ovim zakonom.
Ministarstvo, radi promocije, obezbeđuje sve informacije stručnoj i opštoj javnosti, u vezi sa presađivanjem ljudskih organa.“
Pozivamo Ministarstvo zdravlja da sprovede ovu zakonsku obavezu kroz jasnu, trajnu i dostupnu kampanju, kako bi građani bili pravovremeno i pouzdano informisani, a sistem dobio podršku koju zaslužuje.

